contrapunctus 1905

26 min, Ultra HD (4K), color, stereo sound, 2017

„Contrapunctus 1905“ is an aesthetical reinterpretation of the first Russian Revolution (1905) and Sergej Eisensteins movie „Battleship Potemkin“ (1926). This movie is trying to reset the sensual perceptive state of this significant historical event through a close reading of Leopold Katschers telegram collection „Russion Revolution Diary“ (1906) in connection to Eisensteins movie. In this process dance, music and narration are manifested as a contemporary counterpoint.

Written and directed by Kalas Liebfried
Director of photography: Mathias R. Zausinger
Second camera: Lionel Behrends
Montage: Kalas Liebfried
Choreography and dance: Jan Struckmeier
Narrator: Anna Nachaeva
Performance: Danijel Szeredy and Yoshi Goldberg
Postproduction: Reitz Medien, Munich

Soundtrack:
Composed by Kalas Liebfried
Produced by Miko Watanabe, Simon Lobenhofer and Kalas Liebfried
Recorded at Weltraum Studios and Kraftraum, Munich
Mixing and mastering: Simon Lobenhofer
Played by:
Bastien Rieser (trompet)
Miko Watanabe (drums)
Kalas Liebfried (synth, bass, guitar)
Simon Lobenhofer (synth, drum machine)

an YUTANOVA FILM production

(DE) 

Der Kurzfilm „Contrapunctus 1905“ versteht sich als ästhetische Neuinterpretation der ersten Russischen Revolution von 1905 und Sergej Eisensteins Film „Panzerkreuzer Potemkin“ welcher diese zum ersten mal visuell verhandelt. Unsere Sicht auf diese Revolution ist medial vor allem durch Eisensteins Bilder bestimmt. „Contrapunctus 1905“ versucht eine Neubewertung der Ereignisse und bedient sich dabei Leopold Klatscher Telegramm-Sammlung „Russisches Revolutionstagebuch (1906) im Abgleich zu „Panzerkreuzer Potemkin“. Tanz, Musik und Narration werden dabei als zeitgenössischer Kontrapunkt eingesetzt.